Four seasons in one day! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sanne Broeke - WaarBenJij.nu Four seasons in one day! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sanne Broeke - WaarBenJij.nu

Four seasons in one day!

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

01 Maart 2015 | Australië, Melbourne

Nieuwe ontdekkingen deze dagen: veel meer palmbomen, eindelijk een grote supermarkt en het kan keihard regenen in Melbourne!

Zaterdag (27 feb) kunnen we gelukkig een beetje later opstaan want in het weekend is het ontbijt tot 10:00. De ontbijt selectie is nog interessanter geworden met kunstmatige worst, en roerei dat eiersalade bleek te zijn (het zag er al zo vreemd uit). Er is vandaag 36 graden voorspeld, dus na deze heerlijkheden te hebben weggewerkt gingen we op weg naar de Fitzroy Gardens, maar daarvoor nog even een stop bij Melbourne Central Station, waar een toren in een toren in zou moeten zitten. Dit station blijkt meer een soort gigantisch winkelcentrum te zijn met een hele grote ‘ foodcourt’ . Wat opvalt in heel Melbourne is dat hier heel erg veel gezonde ‘ fastfood’ tentjes zitten, met sushi, verse wraps en andere lekkere dingen. We kopen hier een salade van paprika, kip en koriander, met als toetje yoghurt met muesli en allemaal vers fruit, om als lunch op te smikkelen in de Fitzroy Gardens. Aangekomen in het park spotten we de eerste van de vele bruiloften die we vandaag gaan zien.
Eerst installeren we onszelf onder een mooie oude boom, maar nadat daar onder andere een reuzenpissebed uitvalt, toch maar even verplaatst. Na wat gelezen te hebben wordt onze rust lichtelijk verstoord door een Aziatische familie die hard pratend onder de pissebeddenboom gaat zitten. Dit brengt me op een kleine zijspoor, de Asian Invasion. We schatten dat minstens 50% van zowel bevolking als toeristen hier van Aziatische afkomst is, soms lijkt het net of we in Tokyo oid zijn! Dit zie je ook terug in de winkels, heel veel supermarkten met alleen maar Aziatische producten. Daarnaast staat er op veel bordjes ook de Chinese (?) vertaling (zie foto, genomen op een wc).
De Fitzroy Gardens zijn echt prachtig, hele grote oude bomen, en allemaal lijken ze anders te zijn. Het contrast met de erboven uitstekende wolkenkrabbers blijft indrukwekkend, dus we hebben hier inmiddels al ongeveer 50 foto’s van genomen : ) Hier zit ook een ‘Conservatory’ , waar een hele verzameling van bloemen is, lijkt bijna nep!
Na een lekker middagje park zijn we weer richting huis gegaan, daar begint het rond 20.00, als wij nog moeten gaan eten, keihard te regenen en onweren. Maar ja, eten moet je toch… Dus toch maar richting Lygon Street, waar we bij Grill’d uitkomen waar je vers gemaakte burgers kan eten, heerlijk! Daarna drinken we nog een biertje bij de Yacht Club (klinkt veel chiquer dan het is, maar wel gezellig) en lopen - door de regen - weer naar huis.

Op zondag zijn we naar de Queen Victoria Market geweest, waar we op vrijdag ook al even doorheen zijn gelopen. Dit is een super grote overdekte markt, waarbij het eerste gedeelte uit authentieke ingebouwde stalletjes bestaat waar ze vooral kaas, itailiaans spul en koffie verkopen. Verderop zijn hele hallen met groente, fruit en natuurlijk ook een sectie vis en vlees. Ook is er een afdeling met ‘streetfood’ waar we nadat we vlees hebben gekocht voor het avondeten eerst wat calamaris en garnalen eten tussen alle gezellig zondagsdrukte. Daarna lopen we door naar de groente en fruit afdeling, alles is hier groter dan groot, de bosui is hier met recht een bos (van een halve meter!), en paste dus ook niet zo goed in mijn mini fridge. Tot slot nog superduper verse pasta, brie en brood gekocht en dan maar snel weer naar buiten voordat we nog meer kopen. Leuk feitje tussendoor, een drogist heet hier een chemist.
Daarna gaan we naar Federation square, het centrale plein hier aan de Yarra river die door Melbourne loopt. Dit is een echte meeting plaats waar je ook gratis kan wifi-en. Vanaf hier lopen we naar de Shrine, een herdenkingsmonument, wat stiekem nog best ver lopen is. Als we er uiteindelijk aankomen is het ook wel heel erg mooi (zie foto’s, die ik er dit keer – hopelijk – wel op ga zetten). Om half 6 klinkt er opeens trompetgeluid en gaan ze met veel ceremonie de vlaggen naar beneden halen, daar moet iedere aanwezige ook echt voor gaan staan. Ook weer mooie timing dus!
Op de terugweg is het grote moment daar, ein-de-lijk spot ik vanuit mijn ooghoek een Aldi!! We konden nergens een grote supermarkt vinden, maar net als je het niet verwacht is hij daar… Nooit meer een kwaad woord van mij over de Aldi (ga ik proberen in ieder geval). En nog meer goed nieuws, hier kan je wijn halen voor een paar euro, ook heel belangrijk natuurlijk!
Terug in de graduate house nemen we al ons verse marktspul mee naar beneden naar de gemeenschappelijke keuken. Best wel een beetje druk daar en er staan alleen maar mensen afbak pizza’s en noodlesoep te maken, komen wij aan ;) Blijkbaar is het maar goed dat het eten hier doordeweeks verzorgd wordt, anders zouden hier allemaal ondervoede mensen rondlopen. We smikkelen onze overheerlijke pasta onder de sfeervolle tl balken op en daarna kijken we nog een paar afleveringen Friends onder het genot van een heeeeerlijk (ahum) maar wel betaalbaar aldi wijntje.
Op naar de volgende blog! Liefs!

PS: deze blog is mede mogelijk gemaakt door Nick.